Igår startade vi upp projektet "Mönster". Alla barnen fick svara på frågan, Vad är ett mönster
"När man ritar något fint, så är det ett mönster!", pojke 5år.
"Färgerna! Trianglar, former...", pojke 5 år.
Barnen fick sedan ett papper som de fick göra mönster på. Det blev många olika mönster-teckningar!
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp."
Förskolans läroplan
Idag:
Vad gömmer sig bakom detta mönster?
Vad gömmer sig bakom detta mönster?
Vad är egentligen en kod? Var finns det koder någonstans?
QR-koden innehöll....
(För att scanna kan ni ladda ner en app i mobilen, finns olika, men jag har använt QRreader)
Utifrån de olika koderna så arbetade vi med bl a mosaik.
Barnen var väldigt observanta på detta med koder efter att vi jobbat med det. De hittade koder överallt, så jag har uppmanat dem att titta lite extra hemma. Om barnen hittar några koder så får ni väldigt gärna maila dessa till mig. Det vore roligt om barnen kan delge varandra vad de hittat hemma.
Vi kommer att sätta upp koderna, som vi arbetar med, inne i matematik o teknikrummet. Så det är bara att komma in och scanna:)
Barnen fick idag även fotografera med iPaden. Vi fotograferade mönster på våra klädesplagg:) Vi satte sedan ihop ett bildcollage av bilderna.
/Johanna
(För att scanna kan ni ladda ner en app i mobilen, finns olika, men jag har använt QRreader)
Utifrån de olika koderna så arbetade vi med bl a mosaik.
Barnen var väldigt observanta på detta med koder efter att vi jobbat med det. De hittade koder överallt, så jag har uppmanat dem att titta lite extra hemma. Om barnen hittar några koder så får ni väldigt gärna maila dessa till mig. Det vore roligt om barnen kan delge varandra vad de hittat hemma.
Vi kommer att sätta upp koderna, som vi arbetar med, inne i matematik o teknikrummet. Så det är bara att komma in och scanna:)
Barnen fick idag även fotografera med iPaden. Vi fotograferade mönster på våra klädesplagg:) Vi satte sedan ihop ett bildcollage av bilderna.
/Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar